Egy legfrissebb tanulmány szerint, 2019 óta jelentős változás következett be az utazási motivációkban, egyre jobban dominál az élményturizmus.
Növekszik az élményturizmus iránti kereslet
A Mabrian turisztikai elemzőcég legfrissebb tanulmánya szerint, 2019 óta világszerte jelentős változás következett be az utazási motivációkban. Határozott tendencia mutatkozik a hagyományos preferenciáktól a tapasztalati preferenciák felé.
Elsősorban az élmény-, természet-, gasztronómiai és wellness-turizmust is magában foglaló élményutazások globálisan nyolc százalékpontos növekedést mutatnak. Ezzel szemben a hagyományos turizmus, ami a kulturális felfedezést, a tengerparti kirándulásokat, a családi tevékenységek, az éjszakai életet és a vásárlást határozza meg, csökkenés tapasztalható.
„Bár azonosítottuk azt a tíz országot, ahol az élményturisztikai kínálat legjobban eloszlik, ami stratégiailag nagyon jól pozícionálja őket, rövid távon esetleg trendi desztinációk meghatározásakor több tényezőt is figyelembe kell venni.” – írta a Mabriain
Az élményutazás lehetséges desztinációk tekintetében Olaszország vezet. Szorosan mögötte Franciaország és Németország következik. 2024-ben a tíz legnépszerűbb régió közé tartozik majd az Egyesült Királyság és Portugália is. Ezen úti célok közül az olaszországi Piemont kiemelkedik kiváló elhelyezkedésével, beleértve olyan helyeket, mint Torino, Stresi és Alba.
A kulturális, természeti és gasztronómiai kínálata miatt Piedmont is kiemelkedő helyen szerepel. A második helyet a franciaországi Új-Aquitaine szerezte meg, olyan célpontokkal, mint Bordeaux, Biarritz és Limoges. A borászati és gasztronómiai termékeiről, valamint az aktív turizmus kínálatáról ismert New Aquitaine is előkelő helyen végzett. A régió erős és stabil légi összeköttetésekkel is rendelkezik. Kelet-Anglia az első három felkapott úti cél végén helyezkedik el. A helyezettek között olyan gyöngyszemek szerepelnek, mint Cambridge, Essex és Norfolk. Ez a régió egyensúlyt teremt a kulturális és természeti kínálat között, és egyre népszerűbb célpontként pozicionálja magát.
A tíz legnépszerűbb úti cél listája a következő:
- Occitanie (France)
- Campania (Italy)
- North Rhine-Westphalia (Germany)
- Lombardy (Italy)
- Emilia-Romagna (Italy)
- The province of Hamburg (Germany)
- The province of Lisbon (Portugal)
Egyes országok könnyedén kiaknázzák az új utazási trend adta lehetőségeket
Az elemző cég megjegyezte, hogy ezen helyek mindegyike hozzájárul a 2024-ben felkapott úti célok sokféleségéhez. A kutatás arra is rávilágít, hogy az aktív- és természetturizmus vonzereje felfelé ível. 2019 óta három-öt százalékponttal nőtt. Emellett a kulturális turizmusban marginális visszaesés (-3 százalék), míg a strandturizmusban enyhe csökkenés (-2 százalék) tapasztalható. Ugyanakkor a kulturális turizmus őrzi vezető státuszát, mint domináns utazási motiváció. Ezen utazási motiváció az utazók érdeklődésének 27 százalékát teszi ki.
Mabrian továbbá megjegyezte, hogy az Észak-Európa országai készek profitálni a kereslet növekvő trendjéből. Ennek eredményeként olyan országok, mint Izland, Norvégia, Finnország, Szlovénia és Svájc 60 százalékos növekedést tapasztalnak az élményszerű tevékenységeket látogatók körében. A bőséges természeti táji kincsek lehetővé teszi számukra, hogy e turisztikai irányzat vezető szerepét megszerezzék.